Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/sfmpreview/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Fastighetstyp - Skånsk Fönstermiljö

Solskydd för skola

En oväntad nyckel för en bra och hälsosam lärmiljö

ELEVER SITTER I KLASSRUM en stor del av sin dag. Det ställer höga krav på solavskärmningen. Dels för att hindra värmen att ta sig in och göra klassrummet obehagligt varmt, dels för att både dagsljus och möjligheten att se ut är viktig för elevernas utveckling. I princip handlar det om att skapa optimala lärmiljöer på elevernas villkor.

Bra att tänka på vid val av solskydd till skola:

Skärma av för intryckssanering Om en stimmig skolgård är placerad utanför klassrummets fönster kan det vara störande för elever med koncentrationssvårigheter. Solavskärmning vara ett bra verktyg för att skärma av.  

Utsikt bra för ögat Forskningen visar att utblick behövs för att ögat ska utveckla djupseendet.

Bländning är mindre bra Om solens strålar bländar eleverna så kommer det påverka inlärningen. Bländning kan ge huvudvärk och påverka koncentrationen. 

Naturligt dagsljus är viktigt Dagsljus hjälper eleverna att behålla sin biologiska dygnsrytm och sova bättre.

Lugnare miljö Det finns ljudabsorberande textilier som kan hjälpa ljudmiljön att bli tystare och elevernas arbetsmiljö lugnare.

Mörkläggning för rätt undervisning Vissa pedagogiska situationer kräver mörkläggning av klassrummet – olika solskydd kan mörklägga mer eller mindre.

Stoppa värme Ett ohyggligt varmt klassrum är inte en optimal lärmiljö. Om klassrummet ligger på solsidan är risken att det kan bli väldigt varmt. Det är dessutom mycket svårare och dyrare att kyla ner ett varmt klassrum än att värma det. Därför är det viktigt att solskyddet stoppar värmen.

Även utemiljön på en skola kan kräva avskärmning och skugga för att uppmuntra till utevistelse när solen står på. Exempelvis kan en pergola eller terrassmarkis för stillasittande aktiviteter ute vara en lösning. Eller en platsbyggd lösning för utevila på förskolan med zipscreen som skuggar

REFERENSER

Stapelbäddskolan – Malmö
Guldåkerns förskola – Lund
Toftanäs förskola – Malmö
Toftanässkolan – Malmö
Fågelbacksskolan – Malmö
Geijerskolan – Malmö

Telefon

För frågor, ring oss
040-29 51 00

Support

För servicefrågor, maila oss
info@skanskfonstermiljo.se

Butik och utställning

Kantyxegatan 25 L

Öppettider

Mån–tors 10–17, fre 10–15 OBS! Showroom julstängt 23/12 tom 6/1.